Ryba miruna czy jest zdrowa i jakie ma wartości odżywcze?

Do bardzo popularnych ryb należy miruna, z delikatnym i bardzo smacznym mięsem. Ryba miruna czy jest zdrowa? Dobrze jest wiedzieć, zanim wprowadzisz ją do swojej diety.

Czytając poniższy artykuł, dowiesz się – ryba miruna czy jest zdrowa? Sprawdzisz, jakie są jej wartości odżywcze oraz gdzie występuje.

Ryba miruna czy jest zdrowa?

Ryby coraz częściej wprowadzane są do codziennych jadłospisów, jako że są źródłem cennego białka, oraz zdrowych kwasów tłuszczowych. Ryba miruna czy jest zdrowa tak jak i inne z proponowanych? Miruna to potoczna nazwa, można ją także spotkać pod mianem buławnik (Macruronus) lub grenadier. Należy do rodziny buławikowatych do rzędu dorszokształtnych i morszczukowatych, ma duże znaczenie w rybołówstwie. 

Najważniejszą z zalet miruny jest jej niska kaloryczność, a dokładnie w 100 gramach mięsa są jedynie 74 kcal. Miruna jest bardzo cennym źródłem dobrych kwasów tłuszczowych, a jej mięso bogate jest też w:

– białko;

– witaminy A, C, E, B12, B6, D3;

– składniki mineralne i mikroelementy, na przykład fosfor, sód, żelazo, wapń, selen, magnez, potas, jod, niacyna i aminokwasy.

Jakie aminokwasy znajdują się w składzie miruny?

Z niezbędnych dla człowieka aminokwasów warto wymienić:

– metioninę;

– argininę;

– histydynę;

– walinę;

– treoninę;

– fenyloalaninę;

– leucynę;

– tryptofan;

– lizynę;

– izoleucynę.

Gdzie występuje miruna?

Miruna zamieszkuje głębokie wody podbiegunowe w okolicach Nowej Zelandii, w Południowej części Australii, w szelfach Patagonii oraz u wybrzeży oceanów – Spokojnego i Atlantyckiego w obrębie wybrzeży Ameryki Południowej, najczęściej w okolicach Chile.

Zobacz też:  Tłuszcz shea – czy jest zdrowy? Co warto o nim wiedzieć?

Komu polecana jest miruna?

Z uwagi na dużą podaż białka w diecie, miruna głównie polecana jest osobom, które wykonują aktywność fizyczną, na przykład sportowcom. Dzięki takim składnikom mineralnym, jak fosfor i wapń, poprawia się kondycja włosów, kości, paznokci i skóry, jak i wzmacnia się przebieg procesów metabolicznych i chemicznych, na co wpływa także jod. Drogocenny jod oddziaływuje na pracę mózgu, normalizując też gruczoły tarczycy. Warto dodać, że wapń i fosfor świetnie wpływają na mineralizację zębów i kości.

W przypadku wielu gatunków ryb obecna w ich składzie bywa rtęć, nie dzieje się tak w przypadku miruny, dlatego też jest ona bezpieczna dla kobiet w ciąży, a znaczna ilość kwasów tłuszczowych omega 3 wpływa pozytywnie na płód, jego rozwój i przeciwdziała powstawaniu skrzepów.

W przypadku, jakich chorób powinno się jeść mirunę?

Miruna polecana jest też osobom z problemami z układem krążenia i miażdżycą, jak i w przypadku osób cierpiących na cukrzycę, alergię, reumatoidalne zapalenie stawów, choroby serca oraz układu nerwowego i astmę. 

Jeśli jesteś w trakcie diety odchudzającej lub planujesz ją w najbliższym czasie, miruna jest rybą dla ciebie. Nie ma żadnych przeciwwskazań, aby jadły ją kobiety w ciąży, dzieci i sportowcy. Miruna dołączyła do grona wielu ryb oceanicznych z właściwościami prozdrowotnymi.

Z jakimi dodatkami można przyrządzić mirunę?

Mirunę można smażyć, gotować na parze, jak i przygotować z niej smaczną zupę rybną. Z dodatków z rybą idealnie komponują się:

– imbir;

– curry;

– cytryna;

– kurkuma;

– pieprz;

– sól;

– bułka tarta.

Skoro już znasz odpowiedź na pytanie – ryba miruna czy jest zdrowa, możesz spokojnie zaplanować kolejny posiłek z jej udziałem. Smacznego!



Zobacz także:
Zobacz też:  Czy budyń jest zdrowy? Najważniejsze informacje!
Archiwum: sierpień 2022

Dodaj komentarz