Jakie pieczywo jest najzdrowsze?

Sycący, uniwersalny i smaczny, chleb jest codzienną podstawą dla wielu z nas, bez której nie wyobrażamy sobie naszej diety. Ale czy jest to zdrowa opcja? Jakie pieczywo jest najzdrowsze?

Jakie pieczywo jeść?

Kiedy większość ludzi rozpoczyna nową dietę, pierwszą rzeczą, która wydaje się być odrzucana, jest chleb. Jednak węglowodany nie zawsze powinny być dietetycznym kozłem ofiarnym. Wyrzucenie ich z diety przygnębi twoje kubki smakowe i może uniemożliwić ci osiągnięcie trwałej, zdrowej utraty wagi. Zamiast całkowicie rezygnować z węglowodanów, po prostu przestaw się na jeden z najzdrowszych rodzajów pieczywa, jakie możesz kupić w piekarniach. Kryteriami w pytaniu o to jakie pieczywo jest zdrowe, jest przede wszystkim wartość odżywcza oraz brak pustych kalorii.

1. Chleb Ezechiela

Ten rodzaj pieczywa jest chlebem wykonanym z mieszanki kiełkujących pełnych ziaren, zazwyczaj pszenicy, jęczmienia, orkiszu i prosa, a także roślin strączkowych; soczewicy i soi. Magia tego bochenka polega na kiełkach – obniża to poziom kwasu fitynowego, dzięki czemu chleb jest łatwiejszy do strawienia i posiada łatwo przyswajalne minerały, takie jak żelazo i wapń. Właściwości kiełków dotyczą również procesu rozkładu białka i węglowodanów, co pomaga zminimalizować wpływ na poziom cukru we krwi. Chleb Ezechiela jest dobrym źródłem białka, błonnika, witamin z grupy B i może dostarczać aż trzy razy więcej folianów niż standardowy chleb. Ten rodzaj pieczywa należy przechowywać w lodówce, a nie w chlebaku..

2. Chleb na zakwasie

Zwykle wytwarzany z zaledwie czterech składników; mąki, wody, soli i zakwasu. Taki chleb jest łatwiejszy do strawienia i ma wysoką wartość odżywczą. To właśnie zakwas w połączeniu z długą fermentacją jest kluczem do smaku, konsystencji i walorów zdrowotnych tego pieczywa. Zakwas to mieszanka wody i mąki, która jest fermentowana przez dzikie drożdże i bakterie kwasu mlekowego – dzięki temu zakwas rośnie. Tradycyjny zakwas poddawany jest powolnemu procesowi fermentacji, w wyniku którego zwiększa się biodostępność witamin i minerałów zawartych w pieczywie. Proces ten rozpoczyna również rozkład glutenu. Chociaż pożyteczne mikroorganizmy zawarte w zakwasie są tracone podczas procesu pieczenia, błonnik i związki roślinne, zwane polifenolami, stają się bardziej przyswajalne. Działają one jak ważne źródło paliwa dla naszych mikrobów jelitowych, co sprawia, że zakwas jest przyjazny dla jelit. Ponadto, w przeciwieństwie do wielu rodzajów chleba produkowanego na skalę przemysłową, zakwas ma mniejszy wpływ na poziom cukru we krwi.

Zobacz też:  Polskie smaki – co zjesz w Borach Tucholskich?

3. Pumpernikiel

To tradycyjny, ciemny chleb pochodzący z Niemiec o ciężkiej konsystencji i charakterystycznym smaku. Wyprodukowany z pełnoziarnistej mąki żytniej, pumpernikiel jest pełen antystresowych witamin z grupy B, związków roślinnych zwanych lignanami, a także błonnika. Tradycyjnie wypiekany na zakwasie i z gruboziarnistej mąki żytniej, pumpernikiel jest bogaty w skrobię oporną, która wspomaga zdrowie jelit i obniża indeks glikemiczny chleba. Sprawdzaj etykiety, ponieważ wiele komercyjnych odmian zawiera mąkę pszenną, melasę i drożdże.

4. Chleb żytni

Ten ma niższą zawartość tłuszczu i zawiera mniej glutenu niż pszenny, co sprawia, że jest gęstszy i cięższy. Badania potwierdzają, że chleb wykonany w 100% z żyta ma mniejszy wpływ na poziom cukru niż pieczywo pszenne, a co za tym idzie – dłużej utrzymuje uczucie sytości. Podobnie jak pumpernikiel, chleb żytni jest bogaty w lignany, związki roślinne związane z wieloma korzyściami zdrowotnymi, w tym zmniejszonym ryzykiem chorób serca, objawów menopauzy, osteoporozy i raka piersi.

5. Chleb sodowy

Tradycyjny wypiek pochodzący z Irlandii, zrobiony jest po prostu z mąki, maślanki, proszku do pieczenia i soli. Takie pieczywo jest szybki w przygotowaniu i ma niską zawartość tłuszczu, a także nie zawiera drożdży. Jeśli dopiero zaczynasz piec lub masz mało czasu, jest to idealny chleb do upieczenia w domu.

Dodaj komentarz