Gotowanie ciecierzycy – jak ugotować ciecierzycę?

Ciecierzyca jest podstawą wielu dań kuchni Bliskiego Wschodu, choć coraz częściej gości również i na naszych stołach. Świetnie sprawdzi się zwłaszcza jako dodatek do zup i sałatek. Dziś przyjrzymy się, jak poprawnie ją ugotować.

Po pierwsze – cierpliwość

Wielu amatorów gotowania, którzy nie mieli wcześniej do czynienia z ciecierzycą, myśli błędnie, iż jej przygotowanie jest złożonym i pracochłonnym procesem. Otóż nic bardziej mylnego. Tak naprawdę, jedyne czego potrzebujemy, to odpowiedniej ilości czasu. Dzień przed przystąpieniem do gotowania – podobnie jak w przypadku fasoli – należy namoczyć ją w wodzie. Przed umieszczeniem w garnku, zaleca się, by opłukać ją kilkukrotnie w sicie pod bieżącą wodą. Tak spreparowane ziarna należy umieścić w garnku oraz zalać wodą.

Do jakiego poziomu? Ilu kucharzy, tyle sposobów. Na ogół zaleca się, by objętość wody była dwa razy większa niż objętość ciecierzycy. Gdy wszystko jest przygotowane, trzeba uzbroić się w cierpliwość. Groch włoski (bowiem pod taką nazwą spotkamy również ciecierzycę) należy zostawić do namoczenia na noc (około dwunastu godzin). Profesjonalni kucharze radzą, by w trakcie moczenia dodać do niej szczyptę sody oczyszczonej. Sprawi to, iż proces gotowania cieciorki zajmie mniej czasu, a ona sama będzie w środku bardziej kremowa.

Przystępujemy do gotowania

Czas gotowania powinien wynieść od jednej do dwóch godzin. W trakcie gotowania, w wypadku gdyby wyparowało zbyt dużo wody, należy uzupełnić poziom cieczy. Czasem może zdarzyć się również, iż na powierzchni wody zacznie zbierać się piana. Należy ją wtedy zebrać cedzakiem. Ciecierzyca będzie gotowa do spożycia, gdy uzyska miękką konsystencję.

Groch włoski ma wiele zastosowań w kuchni. Może być używany jako wysokoproteinowy dodatek do zup czy sałatek. „Popisowym daniem” z ciecierzycy jest jednak hummus. To pasta z dodatkiem czosnku i sezamu, które wybornie spisze się jako smarowidło do kanapek. Oprócz wysokiej zawartości białka, ciecierzyca jest również bogata w błonnik, wspomagający pracę jelit.

Zobacz też:  Gotowanie brukselki - jak ugotować brukselkę?

Aquafaba – nic nie może się zmarnować

Osoby trzymające się diety bezjajecznej (a więc głównie weganie) znajdą zastosowanie dla ciecierzycy nie tylko w formie ziaren. Podczas moczenia ciecierzycy powstaje bowiem ciecz zwana aquafabą. Cieciorka uwalnia wówczas do wody swoje substancje odżywcze. Co prawda, aquafaba nie jest tak odżywcza jak nabiał, lecz również posiada specyficzne właściwości. Przy ubijaniu mikserem, powstaje z niej piana, podobnie jak w przypadku białka jajka. Może ona zostać użyta do przygotowania wegańskiego majonezu, biszkoptu, musu czy też bezy lub masła.

Dodaj komentarz