Gotowanie bobu – jak ugotować bób?

Sezon na bób jest bardzo krótki, bo rozpoczyna się pod koniec czerwca i trwa do końca sierpnia, dlatego też należy się spieszyć jeśli chce się go zjeść. Jak wiadomo, najsmaczniejsze nasiona tej rośliny są na samym początku lipca. Oprócz walorów smakowych ma też właściwości zdrowotne.

Właściwości zdrowotne bobu

Bób ze względu na masę właściwości zdrowotnych idealnie nadaje się jako przekąska, jak i składnik dania czy sałatki. Warzywo to jest bogate w potas i błonnik, który pomaga w niwelowaniu poziomu cholesterolu, a także ma niską zawartość sodu. Spożywanie bobu pozytywnie wpływa na nasz organizm, np. pomaga w leczeniu anemii, reguluje ciśnienie krwi w organizmie. Ze względu na małą zawartość tłuszczu pozytywnie wpływa również na osoby, które się odchudzają poprzez dawanie uczucia sytości na długi czas przez dużą zawartość błonnika oraz białka, czy też poprzez spowalnianie procesu trawienia pokarmów.

Składniki mineralne i witaminy w bobie

W warzywie tym znajdują się duże ilości żelaza, miedzi magnezu oraz folianów. Ponadto jest źródłem witaminy K, tiaminy, czy też ryboflawiny.

Jak ugotować bób?

Pamiętaj, aby przy jego zakupie sprawdzić jego stan, tzn. czy jest zielony, jędrny oraz czy nie ma plamek. Do ugotowania bobu potrzebujesz tak naprawdę tylko kilku rzeczy.

Składniki:

  • woreczek świeżego bobu 
  • pół łyżeczki soli na pół kilo produktu,
  • ziele angielskie oraz liść laurowy, jeśli ktoś boi się o wzdęcia po jego zjedzeniu,
  • do smaku można również dodać trochę cukru oraz czosnek.

Sposób przygotowania krok po kroku:

  1. Warzywo wysypujemy z woreczka do miski, na sitko lub durszlak i dokładnie płuczemy pod bieżącą wodą.
  2. Przygotowujemy garnek, do którego wlewamy około 2 litry wody.
  3. Do gotującej się wody dodajemy sól, cukier, czosnek, liść laurowy oraz ziele angielskie według upodobań.
  4. Po wrzuceniu dodatków do wody wrzucamy nasz bób.
  5. Gdy bób jest już w gotującej się wodzie, zmniejszamy moc palnika na średnią i gotujemy tak pod przykryciem przez około 10 – 20 minut (10 minut dla osób lubiących twardawe warzywo), jeśli bób jest młody. Jeżeli mamy starszy bób wtedy gotujemy go około 30 minut. 
  6. Poziom ugotowania bobu sprawdzamy poprzez wyciągnięcie kilku ziarenek najlepiej różnej wielkości.
  7. Jeżeli po spróbowaniu jest dla nas odpowiednio miękki, wyłączamy palnik. Przelewamy go na durszlak lub sitko i po kilku minutach przelewamy małym strumieniem wody.
  8. W zależności od upodobań można jeść go ze skórką, jak i bez. Jeśli ktoś lubi jeść go bez skórki, należy ją obrać w momencie, w którym jest on jeszcze ciepły, zwłaszcza jeśli jest on starszy.
Zobacz też:  Gotowanie flaków- jak ugotować flaki?

Po wykonaniu wszystkich kroków nasz przysmak gotowy jest do spożycia.

Dodaj komentarz