Masło z awokado – pyszny dodatek do pieczywa

Masło z awokado to bardzo dobry dodatek do kanapek, jest bardzo dobrą alternatywą dla tradycyjnego masła. Z dalszej części artykułu dowiesz się jakie właściwości odżywcze ma awokado i jak zrobić masło z awokado.

Masło z awokado przepis

Składniki podane są na jedno awokado, ale można masło przygotować z większej ilości, wystarczy tylko odpowiednio zwiększyć proporcje pozostałych składników:

  • 1 dojrzałe awokado,
  • sok z 1/2 cytryny,
  • ząbek czosnku,
  • natka pietruszki,
  • sól, pieprz.

Awokado należy umyć i następnie przekroić. Za pomocą łyżki należy usunąć dużą pestkę, a potem ta samą łyżką oddzielić miąższ od skórki i przełożyć do miski. Od razu należy dodać sok z cytryny, ponieważ awokado, podobnie jak jabłka, szybko ciemnieje. Do tego należy dodać przeciśnięty czosnek i drobno pokrojoną pietruszkę. Wszystko należy zblendować na gładką masę i na koniec doprawić do smaku pieprzem i solą.

Gotowe masło z awokado należy przełożyć do plastikowego pojemnika z przykrywką i trzymać w lodówce. Masło z awokado przechowywane dłużej, lubi ciemnieć. Jeżeli przygotowaliśmy większą porcję, to nim zamkniemy pojemnik warto masło przykryć folią spożywczą (stretch). Musi dokładnie przylegać do masła, tak by nie dochodziło do niego powietrze, dopiero wtedy zamykamy pojemnik i wsadzamy do lodówki.

Właściwości odżywcze awokado

Awokado to jeden z najbardziej kalorycznych owoców. 100 g owocu zawiera aż 160 kcal, ale równocześnie zawiera bardzo dużo błonnika, który przyśpiesza przemianę materii. Z tego powodu można jeść awokado nawet podczas diety odchudzającej.

Awokado zawiera małe ilości białka i węglowodanów, ale sporo wody i tłuszczów. Cenione jest przede wszystkim za swoje właściwości prozdrowotne, które zawdzięcza mikro i makroelementom.

Zawiera witaminę A, C, E, K oraz witaminy z grupy B, ponadto wapń, sód, magnez, żelazo, fosfor oraz przede wszystkim potas w dużej ilości. To właśnie dlatego awokado polecane jest szczególnie osobom z problemami sercowymi oraz z nadciśnieniem.

Zobacz też:  Smoothie z malinami i szpinakiem

Awokado ma bardzo dobry stosunek nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3 do omega 6, co obniża poziom złego cholesterolu. Ten nietypowy owoc ma właściwości przeciwzapalne, antynowotworowe oraz podnosi ogólną odporność organizmu. Bardzo dobrze nawilża cerę, dlatego znajduje się w składzie wielu kosmetyków.

Masło bez masła

Określenie masło z awokado jest trochę mylące, bo w jego składzie nie ma tradycyjnego masła i bardzo dobrze, bo to tradycyjne to aż ponad 700 kcal w 100 g. Nazwa powstała raczej z powodu podobnych funkcji, czyli smarowania pieczywa.

Kupując awokado należy wybierać owoce dojrzałe, miękkie, z lśniącą skórką. Jeżeli akurat takich nie ma, to też nie problemu. W domu w pokojowej temperaturze owoc dojrzeje w ciągu 2-3 dni.

Masło z awokado bardzo dobrze komponuje się z pomidorami, serem feta oraz z innymi sezonowymi dodatkami typu rzodkiewka, szczypiorek, ogórek.

Dodaj komentarz