Marynowane tofu – jak zamarynować tofu, jakie mogą być marynaty do tofu

Marynowane tofu to must have w kuchni wegańskiej. Wariacja na temat roślinnego sera kusi aromatem przypraw oraz wyrazistym smakiem marynaty. Sprawdź, jak przyrządzić najlepsze tofu.

Marynowane tofu to smak i aromat zaczerpnięty z ziół oraz przypraw wykorzystanych do marynaty. Tak przygotowany sojowy twaróg świetnie nadaje się na zapiekanki i kanapki. Można też dodawać go do mięsnych potrawek, sałatek czy makaronów. Lubisz egzotyczne smaki? Tofu marynowane połączysz z niemal każdym warzywem. Wystarczy sos sojowy, nieco chili i mieszanka chińska, a w twojej kuchni zagoszczą azjatyckie smaki. Sprawdź, dlaczego warto marynować tofu i jak to zrobić.

Tofu marynowane – walory smakowe i właściwości zdrowotne

Naturalne tofu to sojowy wyrób o delikatnym, łagodnym smaku. Jest to neutralny produkt, który doskonale sprawdza się jako baza dla innych potraw. Można łączyć je z dowolnymi przyprawami i sosami. I to właśnie od marynaty zależy, jak ostatecznie smakować będzie marynowane tofu. Zawsze jednak zachwyci wyrazistym smakiem, kwaskowatością i nutą pikanterii, jaką wnosi dodatek czosnku.

Tofu świetnie sprawdza się w diecie bezmięsnej. Zapewnia duże ilości witamin z grupy B, mikroelementów i składników odżywczych. Izoflawony (związki bioaktywne) wspomagają zapobieganie chorobom serca i chorobom nowotworowym. Wpływają łagodząco na dolegliwości związane z menopauzą. Wiąże się je również z profilaktyką takich chorób jak osteoporoza i cukrzyca.

Jak przygotować marynaty do tofu?

Marynaty do tofu są banalnie proste w obsłudze. Czas ich przygotowania to 20-30 minut, więc nie zajmują wiele czasu. Ważne, aby zadbać o dodatek sosu sojowego, oliwy lub oleju. Sos sojowy nada smaku, a dzięki oliwie tofu dobrze nasączy się przygotowaną zalewą.

Zobacz też:  Śliwki marynowane w occie - prosty przepis!

Składniki na tofu marynowane:

  • tofu naturalne (250 g);
  • czosnek (2-3 ząbki);
  • cytryna (1 szt.);
  • woda z kiszonych ogórków (3-4 łyżki stołowe);
  • sól (2 łyżeczki);
  • oliwa lub olej rzepakowy tłoczony na zimno (1-2 łyżki stołowe);
  • opcjonalnie suszone albo świeże zioła: bazylia, oregano, mięta, tymianek itp.

Wyjęte z opakowania tofu osuszamy. Można zawinąć je w co najmniej 2 papierowe ręczniki, obciążyć słoikiem albo talerzem i pozostawić na 10-15 minut. Następnie trzeba je pokroić w kostkę. Kawałki tofu wkładamy do słoika i zalewamy zimną wodą. Dodajemy przeciśnięty przez praskę czosnek, sok z cytryny, sok z ogórków, sól i oliwę. Wszystko należy dokładnie wymieszać i wstawić do lodówki na co najmniej 12 godzin. Po tym czasie można je wyjąć. Zioła i przyprawy oraz pozostałe składniki powinny już dobrze połączyć się z tofu. Jeśli jednak smak nadal jest mdły, można jeszcze doprawić tofu. W tym celu dodajemy sos sojowy, więcej soli lub cytryny, starty imbir czy papryczki.

Warto wiedzieć, że im dłużej przechowujemy tofu, tym bardziej intensywny będzie jego smak. Marynowane tofu nie powinno jednak być przechowywane dłużej niż 5 dni. Należy trzymać je zanurzone w solance.

Tofu w marynacie – kulinarne smaki, zioła i gotowanie

Tofu można przyrządzać na wiele sposobów. Zanim jednak weźmiemy się do pracy, trzeba wybrać odpowiedni rodzaj tego sojowego sera. Regularne tofu ma gąbczastą strukturę. Tofu jedwabiste jest miękkie i kruche. Tofu wędzone przyciąga dymnym posmakiem. Smakowe kusi aromatycznymi dodatkami i egzotycznymi przyprawami. Zwykłe tofu należy przechowywać w lodówce. Niektóre silken tofu spokojnie przetrwają w temperaturze pokojowej.

Jeśli planujesz grilla, smażenie tofu albo chcesz je wędzić, wybieraj tofu klasyczne. Można dodać do niego czosnek, imbir, papryki oraz przyprawy. Połączysz je z warzywami i ryżem. Jako zamiennik mięsa sprawdzi się też jako baza do kotletów czy gulaszu. Chcesz przygotować wegański deser? Naturalne tofu możesz wykorzystać zamiast zwykłego twarogu i przygotować z niego pyszny sernik.

Zobacz też:  Dynia marynowana w occie i nie tylko – przepisy

Pieczone tofu to dodatek do szaszłyków i sałatek. Obróbka cieplna sprawia, że jest miękkie i chrupiące. Z kolei pikantno-dymna marynata nadaje mu ciekawego posmaku. Pokrojone kawałki tofu trzeba odsączyć i natrzeć wcześniej przygotowanym sosem. Tofu wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 200°C i pieczemy przez 15 minut.

Marynowane tofu jako polecany neutralny dodatek do potraw

Tofu to sojowy twaróg powstający w procesie koagulacji. Jako alternatywę dla mięsa doceni je zarówno wegetarianin, jak i weganin. Jednak dla wielu osób naturalne tofu jest mdłe. Wręcz smakuje jak karton. Na szczęście jest sposób, żeby było naprawdę pyszne. Wystarczy przyrządzić marynowane tofu, które przyjmuje smaki, jakie mają zioła i przyprawy z zalewy.

Tofu marynowane można dodawać do dań, makaronów czy sałatek. Połączysz go z sosem sojowym, pomidorowym i teriyaki. Co ciekawe, tofu nie tylko zamarynujesz, ale także upieczesz, uwędzisz, a nawet ugrillujesz. Wyjątek stanowi silken tofu, czyli jedwabisty rodzaj tofu, które łatwo się rozpada. Taki produkt najlepiej wykorzystać do sosu, zupy, pasty makaronowej albo deseru.



Zobacz także:
Archiwum: listopad 2022

Dodaj komentarz