Codzienna mała czarna – czy kawa jest zdrowa?

Czy kawa jest zdrowa? Pewnie zastanawiałeś się nad tym pytaniem, jeśli nie wyobrażasz sobie dnia bez płynnej dawki kofeiny. Co warto wiedzieć o używce słynnej na całym świecie i cenionej przez miliony kawoszy?

Tak więc, jaki wpływ ma kawa na zdrowie? Każdy z nas natknął się w Internecie dziesiątki razy na teksty dotyczące wpływu kawy na zdrowie. Często teksty te są oparte na półprawdach i niesłusznie mają charakter definitywny. Jednak jest wiele badań naukowych, potwierdzających pozytywny efekt małej czarnej na zdrowie albo w prewencji chorób. Zwykle się uwzględnia kawę czarną, bez cukrów, mleka i innych dodatków, w rekomendowanej przez specjalistów dawce do 3-5 filiżanek (400 mg kofeiny dziennie). Warto też dodać, że jako wartość toksyczną dla zdrowego człowieka uznaje się już 1000 mg dziennie, a więc nieco ponad dwukrotność dawki uznawanej za bezpieczną.

Dziś kawa to z pewnością, obok herbaty, najpopularniejszy napój na całym świecie, pity właściwie na każdym kontynencie, na wiele różnych sposobów. Jakie korzyści lub konsekwencje przynosi ze sobą picie kawy? Czytaj dalej, aby się dowiedzieć!

Korzyści z picia kawy

Kawa jest jednym z najpopularniejszych napojów na świecie, i to nie bez powodu. Nie tylko świetnie smakuje, ale także zapewnia wiele korzyści zdrowotnych!

Zatem czy kawa jest zdrowa? Tak! Na przykład jest dobrym źródłem przeciwutleniaczy, które pomagają chronić komórki przed uszkodzeniem. Kawa zawiera również kofeinę, substancję pobudzającą, która może pomóc w zwiększeniu czujności umysłowej i wydolności fizycznej. 

Ponadto kawa może pomóc obniżyć ryzyko wystąpienia niektórych chorób przewlekłych, takich jak cukrzyca i choroby serca. Następnym razem, gdy sięgniesz po filiżankę kawy, pamiętaj, że to nie tylko pyszny napój!

Zobacz też:  Zaburzenia odżywiania – podstawowe informacje

Ile kawy można pić dziennie?

To, ile kawy należy pić dziennie, zależy od kilku czynników, m.in. od tolerancji na kofeinę i powodów, dla których pijesz kawę. Jeśli pijesz kawę, aby poczuć kofeinowe uderzenie, ogranicz się do nie więcej niż 400 miligramów kofeiny dziennie. Dla większości ludzi jest to około czterech filiżanek kawy. 

Jeśli jednak lubisz delektować się smakiem kawy lub używasz jej jako narzędzia do poprawy koncentracji i skupienia, możesz bezpiecznie pić więcej. Niektóre badania wykazały, że umiarkowane spożycie kawy może być wręcz korzystne dla zdrowia. Nie ma więc powodu, by czuć się winnym, delektując się filiżanką lub dwiema kawy każdego dnia.

Zagrożenia wynikające z picia zbyt dużej ilości kawy

Czy kawa jest zdrowa? Oczywiście, co już potwierdziliśmy, ale nie od dziś mówi się, że wszystko zależy od dawki. Kofeina to stymulant, który może mieć skutki uboczne, jeśli jest spożywany w dużych ilościach. 

Niektóre z zagrożeń związanych z piciem zbyt dużej ilości kawy obejmują zwiększony niepokój, bezsenność, dyskomfort żołądkowy i nieregularne bicie serca. Dlatego pij kawę z umiarem, a jeśli zaczniesz odczuwać jakiekolwiek negatywne skutki uboczne – ogranicz jej spożycie.

Czy kawa może pomóc w utracie wagi?

Kofeina to znany środek pobudzający metabolizm. Ponadto kawa może pomóc zahamować apetyt i zminimalizować zachcianki. Badania wykazały, że osoby pijące kawę zwykle jedzą mniej w ciągu dnia. Oczywiście, utrata wagi polega na spożywaniu mniejszej ilości kalorii niż się spala. Dlatego też, choć kawa może dodać ci nieco energii, należy pamiętać, że nie jest to magiczna kula. 

Zbyt duża ilość kawy może również powodować skutki uboczne, takie jak niepokój i przyspieszone bicie serca. Jeśli chcesz schudnąć, ważne jest, abyś skupił się na zdrowej diecie i regularnych ćwiczeniach fizycznych. Jeśli jednak lubisz kawę, nie musisz mieć wyrzutów sumienia z powodu wypicia jednej lub dwóch filiżanek dziennie. Pamiętaj tylko, aby nie słodzić napoju!

Zobacz też:  Jak obrać awokado? Poznaj sprawdzony sposób!

Najlepsze sposoby przyrządzania kawy?

Każdy ma swoje osobiste preferencje, jeśli chodzi o kawę, ale istnieją pewne ogólne wytyczne, które mogą pomóc w przygotowaniu doskonałej filiżanki kawy. 

Po pierwsze, należy zacząć od świeżej, zimnej wody. Najlepsza jest woda filtrowana, ale jeśli nie masz filtra, użyj po prostu wody, która została niedawno przegotowana. Następnie użyj świeżo zmielonych ziaren kawy. Najlepiej zmielić ziarna tuż przed parzeniem, aby zachowały jak najwięcej smaku i aromatu. 

Odmierzając fusy, należy użyć około dwóch łyżek stołowych na 200 ml wody. Na koniec zaparz kawę, stosując metodę, która odpowiada twojemu gustowi. Można na przykład użyć ekspresu do kawy w kapsułkach, prasy francuskiej lub ekspresu do kawy.

Czy kawa jest zdrowa? Wbrew obiegowym fałszywym opiniom to wartościowy i zdrowy napój (oczywiście jeśli jest przyrządzany z ziaren wysokiej jakości). Pamiętaj jednak, że kofeina, która znajduje się w kawie, nie powinna być spożywana w nadmiarze. Okazjonalna filiżanka kawy na pewno Ci nie zaszkodzi, ale już picie dużych jej ilości dzień w dzień – i owszem!



Zobacz także:
Archiwum: lipiec 2022

Dodaj komentarz